Begår du disse fejl i din onlineforretning?

Når man opstarter ny onlineforretning, vil man selvfølgelig gerne det hele, og det skal helst ske med det samme. Det er dog sjældent, at en forretningsidé bliver en succes lige med det samme, da det kræver tid og tålmodighed at få stablet en forretning ordentligt på benene. I stedet er de første måneder med en nyopstartet forretning ofte fyldt med frustration og udfordringer, men hvis du som virksomhedsejer kender til faldgruberne ift. onlineforretninger, kan du nemmere undgå at tage beslutninger, som vil få negative konsekvenser for din forretning.

Her kan du læse om hvilke fejl, virksomhedsejere oftest begår i forbindelse med onlineforretninger, så at du selv kan være opmærksom på faldgruberne.

Ingen forretningsplan eller mål

Det er vigtigt, at du ikke hovedløst kaster dig ud i at opstarte en onlineforretning, men at du har lagt en detaljeret forretningsplan med klart definerede mål, som giver dig et tidsmæssigt overblik. Det er vigtigt, at du skaber dig et overblik i forhold til din forretning, da det kan være stressende og forvirrende ikke at have noget at arbejde ud fra, og så vil der være større chance for, at du giver op. Når du arbejder ud fra en plan, undgår du tidsspilde, da du altid ved, hvad der skal gøres som det næste. En onlineforretning bør ikke betragtes som en hobby, der kan plejes ved siden af alt muligt andet arbejde. En onlineforretning kræver utroligt meget dedikation, før du får succes med den.

Manglende passion for produktet

Når du skal vælge hvilket produkt, du skal sælge via din onlineforretning, må baggrunden for dit valg ikke udelukkende være, at der er gode muligheder for indtjening. Ved at vælge et produkt som du selv brænder for, er der større mulighed for, at du nemmere kommer igennem de hårde perioder, som der helt sikkert vil komme nogle af hen ad vejen. Har du ingen interesse i det, du sælger, vil du have langt nemmere ved at give op, når du støder på udfordringer. 

Urealistiske forventninger ift. indtjening

Mange virksomhedsejere opstarter deres onlineforretning med en forestilling om, at pengene bare ruller ind med det samme, men i langt de fleste tilfælde kan der gå lang tid, før forretningen kaster noget af sig. Det handler om at væbne sig med tålmodighed i starten og at kunne tænke langsigtet. Din forretning vil kræve meget af din tid og dedikation, før du begynder at tjene godt på den, og for at du ikke skal give op på din forretning næsten før den overhovedet er kommet online, så er det vigtigt, at du er indstillet på dette. Din onlineforretning kan sagtens blive en succes, men det sker ikke fra den ene dag til den anden og uden, at der er lagt meget arbejde i det.

Det forkerte netværk

Det er vigtigt, at du skaber et netværk med mennesker, som kan bidrage positivt til din forretning. Får du skabt et netværk med personer, som du i virkeligheden ikke kan regne med, kan det i sidste ende skade din virksomhed. Det kan eksempelvis være, at aftaler ikke bliver overholdt og lignende. Find ligesindende virksomhedsejere som du kan sparre med ved at udveksle ideer og holdninger, og hvor der eksisterer en gensidig respekt. 

Håndklædet kastes i ringen for hurtigt

Vi oplever alle hårde og stressede perioder i vores arbejdsliv, og her er det vigtigt, at du ikke giver op på din forretning med det samme. Tag en dyb indånding og sæt tempoet ned – også selvom det ikke lige passer ind i planen. Det er nemlig vigtigt, at du ikke tager nogle forhastede beslutninger, når du føler dig presset, da du oftest sagtens kan komme godt ud på den anden side. Bibehold et positivt sind og hold fast ved, at alt det hårde arbejde og slid gerne skulle betale sig i sidste ende.